CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 12, 2008

POSITIFKAN DIRI SENDIRI

Suatu ketika dulu, saya adalah seorang yang sangat lemah daripada segi ketahanan mental. Terlalu mudah tewas dalam cabarn dan sangat takut untuk berhadapan dengan khalayak. Sewaktu di sekolah menengah, saya selalu berasa rendah diri. Saya pernah memegang jawatan sebagai pengawas sekolah ketika di tingkatan empat. Tetapi, itu masih tidak membantu saya menghilangkan rasa rendah diri yang tertanam. Saya sendiri kurang pasti kenapa. Lantaran itu, saya sentiasa berwajah muram dan amat sukar memberi senyuman kerana saya sendiri tidak tahu bagaimana untuk senyum. Natijahnya, saya sukar untuk didekati, apatah lagi untuk bergaul mesra dan sering memerap di dalam kelas saja.

Namun, setelah melangkah kaki ke institusi pengajian tinggi, saya berubah sedikit demi sedikit. Pada awal semester pengajian, saya menghadapi masalah kawan-kawan sekolej. Tetapi masuk sahaja semester kedua, saya mula rapat dengan kawan-kawan yang amat berbeza karakter dengan saya. Kami tinggal di kolej yang sama lantas menjadi akrab dalam masa yang singkat. Sedikit demi sedikit saya cuba menghakis sikap negatif sebelum ini dan memulakan hidup baru dengan membina personaliti baru. Sikap pentingkan diri, cepat marah dan murung saya cuba ketepikan.

Setiap perkara yang dirancang harus menjadi kenyataan. Itu perkara utama yang saya pegang sehingga kini. Saya juga belajar mengatakan “tidak” kepada kemutahilan dengan menjadi pelajar yang penuh dengan keyakinan semasa program Finishing School yang diadakan di fakulti baru-baru ini. Jika dilihat pada permulaannya, saya seakan-akan terpaksa untuk menyertai program ini, tetapi atas desakan itulah saya belajar untuk menilainya sebagai sesuatu yang positifkan diri saya. Saya cuba mencipta keberanian serta keyakinan diri melaluinya.

Sesetengah orang mendapat motivasi melalui pelbagai cara seperti kem-kem bina semangat yang dihadiri atau buku-buku motivasi. Sebenarnya ada banyak cara untuk memperoleh keyakinan diri kerana ia ada di mana-mana walaupun ketika kamu menonton filem!

Sehingga kini saya masih menyimpan sesal kerana tidak menjadi ramah dan murah senyum semasa amalan ketika dibangku sekolah. Setiap senyuman yang dihadiahkan pasti akan meninggalkan impakpositif kepada sesiapa yang menerima. Justeru, jadilah orang yang murah senyuman kerana ia boleh menjadi permulaan hari yang baik kepada anda atau orang yang menerima. Dan saya pun telah menemui ‘keajaibannya’!

0 comments: