CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 12, 2008

Kamu boleh Kawal MARAH

Setiap orang pasti pernah berasa marah. Cuma sebab dan tahap kemarahan itu yang berbeza. Jika kamu tidak pandai mengawal marah, nescaya akibatnya amat buruk. Tetapi, tahukah kamu cara mengawal marah? Salah satu caranya adalah dengan mengenali sifat buruk ini. Pasti kamu akan berfikir dua kali sebelum menghempas barang atau menghambur kata-kata kesat ketika kamu marah.

Tiga kelompok manusia berkaitan sifat marah :

Golongan pertama- TAFRITH – Kelompok manusia yang langsung tidak memiliki sifat marah. Dia tidak bereaksi marah terhadap perkara yang berlaku di sekelilingnya. Kelompok ini sama sekali tidak memiliki sikap pembelaan terhadap kebenaran. Malahan, dia tidak berasa sensitif atau tersinggung apabila musuh-musuh Islam memeprmainkan agamanya.

Golongan Kedua- IFRATH – Kelompok manusia yang tidak dapat mengawal perasaan marah. Mereka juga bertindak balas dengan melampau sehingga hilang kawalan akal waras. Kumpulan manusia ini lazimnya akan berteriak dengan suara kuat serta mengeluarkan kata-kata kasar dan kesat. Ada ketikanya mereka sanggup menggunakan kekerasan dan keganasan sehingga terjadi pertumpahan darah.

Golongan Ketiga – I’TIDAL – Iaitu golongan yang bersikap sederhana di antara Tafrith dan Ifrath. Mereka hanya akan marah dalam situasi yang sesuai sahaja. Kedudukan akal masih dapat menguasai diri dan mereka sentiasa mengikuti batasan-batasan yang telah ditetapkan oleh syarak. Inilah sikap pertengahan yang adil dan terpuji, malah merupakan ciri-ciri umat Nabi Muhammad s.a.w iaitu umat yang bersikap penuh kesederhanaan dalam semua perkara.


Kesan Marah

Memisahkan ibu dan anak
merenggangkan persahabatan
menjauhkan keadilan
membawa kepada kemurungan dan kekecewaan
membawa kepada kegilaan dan akhirnya membawa kepada penyesalan yang tidak terhingga
menyebabkan penyakit yang berisiko, kemusnahan dan peperangan



Sumber : Majalah Dara Keluaran Februari 2008

0 comments: