CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, March 12, 2008

JUTAWAN MUDA : FANTASI ATAU REALITI?

Adakah mahu jadi kaya? Jika 10 orang diajukan soalan itu, mungkin lapan daripadanya akan mengangguk setuju. Siapalah yang tidak mengangankan kehidupan yang mewah, serba cukup dalam segala aspek tanpa perlu bersusah payah mengikat perut mencatu perbelanjaan.

Wang sering dilabelkan sebagai kotor dan simbol korupsi. Wang adalah berstatus “amoral” bermaksu ia tidak tertakluk kepada moral baik atau buruk. Manusia sebenarnya yang menentukan sama ada ia ‘baik’ atau ‘buruk’. Wang boleh menjadi baik sekiranya digunakan untuk kebaikan atau kebajikan dan boleh berlaku sebaliknya.

Status jutawan bukan diukur daripada daripada perolehan pendapatan. Sebaliknya,kekayaan sebagi jutawan diambil kira apabila individu itu mempunyai aset bersih bernilai sekurang-kuranya 1 juta setelah ditolak daripada liability (tanggungan).
Sesiapa pun tidak mustahil untuk meraih status jutawan.

Dalam konteks kekayaan, motivasi dalaman untuk kaya merujuk kepada “kehendak yang membara” dalam kata lain sentiasa berkehendakkan kejayaan. Hal ini kerana, orang yang menjadi jutawan kerana tiada syarat yang tersendiri.

Contohnya, jutawan terkenal mendiang Lim Goh Tong. Sebelum beliaumembina empayar Genting yang terkenal itu, mendiang sudah sedia seorang jutawan multi. Projek Genting hanya dimulakan apabila usia beliau mencecah 50 tahun. Tidak ramai yang tahu fakta ini kerana kemasyhuran Genting lebih banyak membayangi jejak kejayaan beliau sebelum itu. Kita tentu akan terfikir, buat apalah seorang yang sedia jutawan bersusah-payah mengusahakan projek sedemikian, bukan?

Penguasaan ilmu dan disiplin diletakkan sebagai syarat kedua. Tanpa ilmu dan disiplin, sukar bagi seseorang itu untuk mencapai impian jutawannya. Syarat seterusnya adalah bekerja keras di tempat yang betul. Bidang perniagaan merupakan bidang yang amat sesuai sekali untuk menjana pendapatan yang lebih. Perniagaan adalah medan tempur yang betul untuk menjadi jutawan.

Secara keseluruhannya, semua orang boleh jadi jutawan jika berkehendak, berdisiplin dan bekerja keras secara bijak. “To be a millionaire is not easy but it is not as hard as what you think”.




Sumber : Majalah Dara keluaran Januari 2008




Saya kagum dengan remaja yang mampu mencipta kejayaan dalam usia yang muda. Lebih-lebih lagi jika diktiraf sebagai jutawan dalam usia yang muda. Tambah mencabar jika dia mampu meraih gelaran itu walaupun masih menuntut. Tentu sahaja ia memerlukan ketahanan dan kecekalan mental dan fizikal. Saya sendiri jika diberi peluang untuk mencuba, tidak akan mensia-siakan peluang ini. Peluang menuntut di Universiti Putra Malaysia (UPM), selain untuk menimba ilmu, saya gunakan untuk mencari pengalaman yang akan membantu saya apabila tamat belajar kelak. Bagi saya, peluang yang ada jangan dibiarkan, lebih-lebih lagi dunia sekarang yang semuanya memerlukan duit. Saya juga percaya jika ingin berjaya, kita perlu bermula dari bawah. Bak kata orang ‘berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian’. Di sini saya mengikuti kursus Bahasa Melayu dan Linguistik. Semoga sedikit sebanyak yang saya belajar sehingga hari ini boleh saya gunakan untuk masa hadapan saya.

0 comments: